Forskning kring serier och pedagogik
Under 50- och 60-talen utmålades tecknade serier som grunden till i stort sett alla existerande ungdomsproblem och svartlistades effektivt av samtliga pedagogiska institutioner i Sverige. Idag, mer än ett halvt sekel senare, debatteras tecknade serier i kulturprogram, recenseras på kultursidorna och till och med bitvis leder samhällsdebatten. Trots detta, och trots forskning som visar på pedagogiska vinster, har serierna ännu inte tagit steget in i skolundervisningen.
I en tid då läskunnighet blir allt viktigare, samtidigt som läsfärdigheterna bland svenska barn och ungdomar stadigt sjunker, är tecknade serier ett outnyttjat pedagogiskt hjälpmedel. Forskning visar att serier kan öka läsglädjen hos barn, särskilt hos dem som har lite svårare för att läsa. Detta menar bland annat Canadian Council on Learning, som dessutom visar att läsande av serietidningar får barn att ta sig an mer avancerad text. Forskningen visar också att serier får barnen att lära sig, och använda, mer avancerade ord som de normalt inte skulle använda.
Notera
Materialet i shopen kan dessvärre inte beställas av privatpersoner utan vänder sig uteslutande mot skolor och pedagogiska verksamheter.
Kontakt
Jonas Lidheimer
Ansvarig Serier i undervisningen
Story House Egmont
Tel: +46 40 693 94 62
E-post: jonas.lidheimer@egmont.se