Vinnarna i Seriekvarten 2024 är korade
Låg läslust och bristande läsförmåga är en stor utmaning i många klassrum. Den senaste PISA-undersökningen visade ett rekordstort tapp när det kommer till läsförståelse hos svenska elever. Glädjande nog kan små trösklar hjälpa för att vända den negativa trenden och ge läsglädjen lite hjälp på traven. En kvart om dagen räcker för att få igång ett regelbundet läsande och öka elevernas läsförståelse och ordförråd. Därför har vi startat tävlingen Seriekvarten för låg- och mellanstadiet. Genom att läsa serier en kvart om dagen kan eleverna på ett lustfyllt och prestationslöst sätt utveckla sin läsförståelse. Samspelet mellan bild och text gör det lättare att ta till sig nya ord och blir en inkörsport till att ta sig an mer avancerad text.
I hård konkurrens med över 1 000 deltagande skolklasser var det till slut eleverna i klass 4 på Färnäs skola i Mora kommun och klass 2B från Alneskolan i Bonässund utanför Örnsköldsvik, som imponerade mest på juryn och tog hem förstapriset.
Tävlingen började i januari och har pågått hela vårterminen. För att integrera tävlingen på ett naturligt sätt i undervisningen har det funnits en specialanpassad lärarhandledning med olika elevövningar. Förstapriset i tävlingen är hela 20 000 kronor, varav 10 000 kronor går direkt till klasskassan och 10 000 kronor till en välgörenhets- eller ideell organisation som klassen själv får välja ut. Vinnarna har utsetts av en jury hos Story House Egmont.
Vinnare av Seriekvarten 2024
Klass 2B, Alneskolan, Bonässund/Örnsköldsvik
Motivering:
”Med stor entusiasm har klass 2B på Alneskolan visat hur serier kan öka läsglädjen och hur snabbt en kvart kan gå när man har roligt. En värdig vinnare som har visat hur man kan lära av varandra och stötta sina klasskompisar mot nya mål.”
Klassen har valt att skänka halva vinstsumman, totalt 10 000 kr, till: BRIS.
Mellanstadiet (åk 4-6)
Klass 4, Färnäs skola, Mora
Motivering:
”Klassen har visat stort prov på nytänkande då eleverna har läst serier i flera olika format, plattformar och medier och har dessutom lyckats integrera serieläsningen i andra ämnen så som historia. Med stort engagemang har de även utvecklat sina kreativa förmågor genom att skapa egna serier.”
Klassen har valt att skänka halva vinstsumman, totalt 10 000 kr, till: Fritidsbanken i Mora.
Övriga vinnare utan inbördes ordning:
Lågstadiet, plats 2-10:
- Klass 2 Falkenbergsskolan, Kalmar
- Klass 1-2 Kilhults skola, Hörby
- Klass 3C Sunnerstaskolan, Uppsala
- Klass 2 Vittra Lambohov, Linköping
- Klass 2 Mariaskolan, Järna
- Klass 3, Videdals Privatskolor, Malmö
- Klass 1A, BMSL, Lund
- Klass 2 Språkskolan, Umeå
- Klass 1, Lärande grundskola Skapa, Huddinge
Mellanstadiet, plats 2-10:
- Klass 5 Sternöskolan, Karlshamn
- Klass 5B Ljungnässkolan, Mönsterås
- Klass 4C Bjärstadsskolan, Hammarö
- Klass 6 Örskolan, Sundbyberg
- Klass 4B Grundskolan Metapontum, Älvsjö
- Klass 1-6, Lumparlands skola, Åland
- Klass 4-5 Solvikskolan, Järna
- Klass 6 Tavelsjö skola, Umeå
- Klass 12A Nyvångskolan, Dalby
Stort grattis till alla vinnare, och ett stort tack till alla som deltagit med stort engagemang!
Läs mer
- Reading Growth and the Benefits of Reading 15 Minutes | Renaissance
- The magic of 15 minutes: Reading practice and reading growth
- Why is 15 Minutes a Magic Number in Reading?
- Strengths of Comics in Education
- Bok: Bejerot, Nils: Barn serier samhälle. Kulturfront, Stockholm 1981.
- Bok: Ujiie, Joanne Kyoko & Kraschen, Stephen: Is comic book reading harmful? Comic book reading, school achievement and reading among seventh graders. California School Library Journal 1996.