I samarbete med Minecrafts chefsdesigner Jens ”Jeb” Bergensten, och kodklubben CoderDojo, ska självaste Kalle Anka lära svenska barn att programmera. I fyra specialnummer av Kalle Anka & C:o får tidningens läsare lära sig grunderna i programmering och skapa egna spel. Crescendot för kodsatsningen blir en stor programmeringstävling med final på Tekniska museet i Stockholm i sommar.

– Programmering är ett superhett ämne, som många pratar om men relativt få förstår sig på. Med hjälp av serieformatet och Kalle Anka vill vi sänka tröskeln, och skapa en introduktion som är både enkel, lärorik och underhållande, säger Cathrine Lyng, projektledare på Kalle Anka & C:o.

Kalle Ankas Programmeringsskola är uppdelad i fyra delar och framtagen i nära samarbete med CoderDojo, som är en ideell rörelse med klubbar för barn och ungdomar som vill lära sig att programmera. Materialet ger en introduktion till det visuella programmerings-språket Scratch, med olika övningar och uppgifter. Dessutom medverkar Minecrafts chefsdesigner Jens ”Jeb” Bergensten, som bjuder på sina bästa programmeringstips.

– Programmering är roligt och en väsentlig kunskap nu för tiden, så därför var det riktigt kul att Kalle Anka & C:o tagit fram temanummer med denna inriktning. Jag hoppas mina tips får fler barn intresserade av ämnet och kanske kan det leda till många kommande IT-stjärnor”, säger Jens ”Jeb” Bergensten.

Stor programmeringstävling med final på Tekniska museet
När barnen har gått hela Kalles programmeringsskola kommer de kunna skapa ett roligt spel i till exempel programmet Scratch. Alla som tar fram ett spel kommer också kunna tävla med det. Tävlingen är öppen för barn upp till 14 år (åk 8).

En tävlingsjury kommer att välja ut tio bidrag som får närvara vid en prisutdelning på Tekniska Museet i Stockholm den 12 juni. Juryn består av Jens ”Jeb” Bergensten, designer Minecraft, Mojang, Bo Peterson, CoderDojo/Malmö Högskola, Linda Sandberg, Tekniska museet, Arild Midthun, Kalle Anka-tecknare och Cathrine Lyng, Egmont Publishing

Mer information om Kalle Ankas programmeringsskola, och om hur man gör för att delta i skoltävlingen återfinns på KalleAnka.se. Klicka här för att komma direkt till informationen.