free web stats

Pedagogisk gärning gav prestigefyllt seriepris

Lärarna Helga Boström och Melinda Galaczy från Malmö har tilldelats Seriefrämjandets prestigefyllda pris Unghunden för sitt arbete med att ta in serier i skolundervisningen. Helga och Melinda driver webbplatsen Serien och eleven som är en resurs för lärare som vill använda tecknade serier i undervisningen. De har också skapat en rad lärarhandledningar till olika serieromaner. Unghunden delas årligen ut i samband med Bokmässan i Göteborg till personer som gjort betydande insatser för barn- och ungdomsserier i Sverige.

Serier i Undervisningen har träffat Helga och Melinda för en kort pratstund om priset och arbetet med att främja användningen av serier i skolan.

Först och främst – stort grattis till vinsten av Unghunden! Hur känns det att ha mottagit detta hederspris?
Tack! Det känns förstås fantastiskt roligt och ärofyllt.

Vad betyder priset för er personligen?
Det ger mer driv, en tro på att det vi gör är viktigt och behövs.

Vad tror ni var anledningen till att ni vann?
Kanske för att vi fyller ett tomrum, ett behov som finns som inte varit riktigt identifierat tidigare. Det ligger i tiden, det finns ett sug efter alternativa läsmedier i skolvärlden idag, pedagoger och elever vill ha mer variation. Det pratas mycket om serieromaner i media men få pedagoger vet vilka serieromaner som passar i undervisningen och hur de kan använda sig av dem.

Berätta om era nya handledningar – vilka serier fokuserar de på och hur är de uppbyggda?
Vi håller på med nya handledningar just nu, till Amaltea av Natalia Batista och Jannah: sista året på jorden av Johan Jergner-Ekervik och Frida Ulvegren. De kommer, precis som våra övriga handledningar, att vara uppbyggda utifrån en grundstomme som vi utarbetat. Denna börjar alltid med ett synopsis och en introduktion till varför man ska läsa den här serieromanen, vilka en pedagog kan läsa för att snabbt avgöra om boken passar hens undervisningsgrupp, ämne och syfte. Därefter följer massor av förslag på lektionsupplägg och övningar att arbeta med före, under och efter läsningen, som en meny att plocka från efter tycke och smak, elevgrupp och syfte. Våra handledningar är förankrade i läroplanen och inbjuder till reflektion, analys och djuplodande diskussioner. Eleverna får tänka själva, tolka, jämföra och dra paralleller till sina egna liv, samhället de lever i och andra verk. De får möjlighet att arbeta enskilt, i par, grupp och helklass, muntligt och skriftligt, spela in poddar, måla, göra collage osv.

Kan vem som helst använda handledningarna eller krävs förkunskaper om serier?
Inga förkunskaper behövs och alla pedagoger och även andra som så önskar kan använda handledningarna. De är lätta att sätta sig in i och arbeta med.

Hur gör man om man vill använda era handledningar?
Handledningarna ligger som nedladdningsbara pdf-filer på vår hemsida, ett klick bara och sen kan man spara ner dem till sin dator.

Varför tycker ni att man ska använda serier i skolundervisningen?
Serieromaner är ett ypperligt komplement till andra läsmedier. De har stora fördelar, exempelvis att de går att läsa på kort tid men ändå med samma möjlighet till diskussioner och djupanalys som en ”vanlig” sköniltterär bok. Alla elever kan ta till sig innehållet, samspelet mellan bild och text underlättar för förståelsen och den mindre textmängden likaså. SvA-elever och elever med exempelvis läs- och skriv- eller koncentrationssvårigheter gynnas verkligen i sin läsutveckling, men det passar alla elever – alla kan delta och ta till sig serieromanens handling och budskap.

Det förekommer en del kritik mot serier – att språket är fattigt och för enkelt, att serier inte är ”riktig” läsning? Hur ser ni på det?
Vi håller absolut inte med. Serieromaner är precis lika ”riktig” läsning som romaner. Självfallet finns det serieromaner över hela skalan, allt från bottennapp till guldkorn, men en bra serieroman har precis samma utbyggda och avancerade språk som en bra skönlitterär bok.

Passar alla serieromaner för skolundervisning?
Nej, det anser vi inte, precis som att alla romaner inte passar för skolundervisning. Det är en av anledningarna till att vi skriver våra lärarhandledningar samt tipsar om serieromaner som passar i undervisning på vår hemsida. Pedagoger behöver stöd i att sålla, att hitta de serieromaner som lämpar sig väl för klassrummet.

Vad är planen framöver – kommer ni satsa mer på serier?
Självklart! Vi fortsätter att bygga ut vår hemsida, skriva fler lärarhandledningar, tipsa om serieromaner och föreläsa på skolor och litteraturmässor. Handledningar till Amaltea och Jannah är på gång och även ett par samarbeten som ännu är i planeringsstadiet.

Fotnot: Melinda Galaczy har tidigare författat lärarhandledningarna Kalle Anka i skolan för åk 3-6 och The Walking Dead för högstadiet och gymnasiet.

2017-09-19T10:08:20+00:00 0 kommentarer

Lämna en kommentar